سایت شخصی صادق سلمانی

ولتست، یادگیری ماشین، پایتون، فرازآوری مصنوعی

سایت شخصی صادق سلمانی

ولتست، یادگیری ماشین، پایتون، فرازآوری مصنوعی

سایت شخصی صادق سلمانی

مطالبی که در این سایت نوشته می‌شود به منزله تخصص من در آن‌ها نمی‌باشد، بلکه صرفاً آغازی است در مسیری طولانی برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر.

آخرین نظرات
  • ۱۶ خرداد ۹۸، ۰۰:۲۳ - محمد
    عالی
  • ۱۴ آذر ۹۷، ۱۸:۰۶ - خ
    عالی
  • ۸ آذر ۹۷، ۲۰:۰۷ - محمد علی
    احسنت

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است


هیدرات‌ها مواد جامد یخ مانندی هستند که وقتی هیدروکربن ها و آب در شرایط خاصی از دما و فشار مخلوط می شوند، تشکیل می شوند. این مواد جامد می توانند در دماهای بسیار بالاتر از نقطه انجماد آب ایجاد شوند و اغلب خطراتی را در حین چاه آزمایی بوجود می آورند.

در طول تولید گاز، هیدرات ها می توانند به سرعت ایجاد شوند و باعث گرفتگی در لوله ها، چوک ها و دیگر تجیزات چاه آزمایی شوند. همچنین ممکن است که پلاگ های چندگانه ای را ایجاد کرده و باعث به دام افتادن فشار در بین پلاگ ها و یا پشت آن ها گردد. اگر یک پلاگ با گاز تحت فشار، بعدا شروع به ذوب شدن و شل شدن کند، پلاگ خود تبدیل به یک پرتابه جامد می شود که توسط نیروی فشاری پشت آن رانده می شود.

حتما لازم نیست که هیدرات ها یک پلاگ کامل را ایجاد کنند تا ما به عنوان یه مشکل به آن ها نگاه کنیم، برای مثال:

زمانی که چاه با سایز کوچتر چوک جریان می یابد، هیدارت ها به تدریج تشکیل می شوند تا در نهایت یک اسکین در طول دیواره داخلی لوله ایجاد شود.

زمانی که به منظور تولید بیشتر، سایز چوک را افزایش می دهیم، دمای سیال افزایش می یابد تا به نقطه ای برسد که هیدرات ها شروع به ذوب شدن می کنند، در این حالت تکه های هیدرات ها مانند یک پرتابه ای می شوند که در طول خط لوله جریان دارند و موجب آسیب بیشتر به تجهیزات پایین دستی می شوند.

هیدرات ها بیشتر در اطراف چوک ها یا شیرها تشکیل می شوند؛ در این مکان ها (که شاهد تغییرات قطر هستیم)، گاز منبسط و خنک می شود. همین مکانیسم می تواند باعث انجماد در شیر کنترل فشار در خروجی گاز تفکیک گر شود. پدیده "پلاگ شدن" در این شیر، کنترل تفکیک گر را غیرممکن می سازد.

در زیر میز دوار، هیدرات ها ممکن است در اطراف و یا نزدیکی بستر دریا که دمای محیط کم است (بویژه در آب های عمیق)، تشکیل شوند. در تجهیزات کنترل فشار که در عملیات وایرلاین استفاده می شود نیز ممکن است چنین مشکلاتی بوجود آید؛ به خصوص زمانی که که بعد از یک تست فشاری یا برداشتن یک ابزار، شیرها دستکاری می شوند.

در ابتدا یا پس از بستن چاه، یا پس از انجام یک تست فشاری که با نشتی همراه بوده است، آب ممکن است در بخش های پایینی لوله یا شیر انباشته شود؛ تماس گاز سرد با این آب ممکن است که منجر به تشکیل هیدرات در مکان های کاملا غیرمنتظره را نماید. به عبارت دیگر، هیدرات ها ممکن است در هر کجا که آب می تواند انباشته شود، وجود داشته باشد.

هیدرات ها همچنین می توانند مشکلاتی را برای ابزار دقیق، دستگاه های اندازه گیری و شیرها بوجود آورند.


دانلود فایل کامل مقاله (به زبان انگلیسی)

۰ نظر ۱۷ آذر ۹۶ ، ۱۸:۲۲
صادق سلمانی

الآن یکی از دوستان بهم ایمیل زده که چرا دکترا نخوندم؟


من نظر شخصیم رو میگم.

حدود یک سال و نیم فقط ولتست کار کردم. رفرنس ها رو خوندم، نرم افزارهاش رو تا حدودی یاد گرفتم و مقاله هم خوندم. ولی بعدش به این نتیجه رسیدم که این رشته سر دراز دارد. حالا حالاها میشه روش تمرکز کرد و ادامه داد. از یه جایی فهمیدم بقیه ماجرا رو باید در یک مقطع دیگه و با تمرکز ویژه ای ادامه داد که فعلا در حوصله من نیست.


متوجه شدم که در ابتدا باید یک دید کلی از رشته مهندسی نفت بدست بیارم. باید مخزن رو بفهمم، چاه رو بفهمم، کوپل کردن این دوتا رو بلد باشم. باید بدونم وقتی میگن داریم فلان فرایند رو شبیه سازی میکنیم، دقیقا چه بلایی سر مخزن میاد. یعنی اول لازمه که به دیدگاه integrate در مهندسی نفت برسم. بتونم مباحث و عملیات نفت رو به هم ربط بدم. تا وقتی ندونم مبحث خواص سیال یعنی چه، چطوری میتونم از اون برای شبیه سازی و پیش بینی تولید استفاده کنم؟!! چطوری وقتی هنوز نمیدونم نقشه UGC زمین شناسی چی هست، میتونم آنالیز عددی در ولتست انجام بدم؟!!


حالا جدیدا فهمیدم که علاوه بر اینها، حتما حتما لازمه مفاهیم و مباحث "فاندامنتال" مهندسی نفت یعنی مکانیک سیالات، انتقال جرم و  حرارت و همچنین ریاضیات رو هم کاملا با پوست و گوشتم درک کنم. کسی به ما نبود بگه آقا اینا مهمن. این درسها باعث میشن که تفکر انتقادی پیدا کنی و به یک آدم متفکر تبدیل بشی که حرفی رو توی هوا نمیزنه و دقیقا برای تمام حرفاش دلیل و علت داره.


دو سال امریه بهترین فرصت برای این چیزهاست. 


چرا دروغ بگم؛ مدتیه از این شاخه به اون شاخه میپرم. نه اینکه سردرگم باشم، بلکه به این خاطره که پی بردم آدم باید مدتی رو اینطوری باشه تا دید خوبی از همه چی بدست بیاره.


اصن در حال حاضر پیشوند "مهندس" رو به "دکتر" ترجیح میدم. با مهندس بودن، آدم دستش خیلی بازتره. بیشتر علمی که الآن تو دکترا تولید میشه مثل یک کالای لوکس برای کشورمونه. ما کالای لوکس نیاز نداریم. ما اقتصاد بهتر و قوی تر میخوایم!


فکر میکنم دوره حالا، یه جورایی دوره "پیوند علوم مختلف به هم" هست. مثل همون دوره ابوعلی سینا و اینا. درسته یه عده دارن به صورت کاملا تخصصی مرزهای علم رو جلو میبرن، ولی شما باید تصمیم بگیرید توی کدوم گروه می خواهید باشید: گروهی که مرزها رو جابجا میکنن، یا گروهی که علم تولید شده توسط دیگران رو کاربردی و عملیاتی میکنن و در حقیقت اونو تبدیل به ارزش میکنن و بومی سازیش میکنن. من فعلا میخام جزو گروه دوم باشم و به همین خاطر نیازی به دکتر بودن هم ندارم. هرچند وجود هر دو گروه لازم و ضروری هست.

تو این دوره اگر بخواهیم جهش کنیم باید مباحث رشته های کامپیوتر و زمین شناسی و ریاضی و برق و ... رو هم وارد نفت کنیم. 


ممنون که خوندن این مطلب رو تحمل کردید.

صادق✋️

۱ نظر ۱۱ آذر ۹۶ ، ۱۳:۳۴
صادق سلمانی


تا به حال خیلی از دوستان تقاضای قرار دادن جزوه چاه‌آزمایی نوشته شده توسط خودم را در سایت داشته‌اند ولی به دلیل اینکه ذهنم سمت کارهای دیگرم بوده فرصت نکردم در موردش تصمیم‌گیری کنم ولی امروز آن را برای دانلود در سایت قرار می‌دهم.

پیشنهاد اصلی من مطالعه کتاب‌های مرجع درسی هست و تمام مطالب این جزوه از همان کتاب‌ها گرفته شده‌اند ولی با ساختار منظم و طبقه‌بندی شده.


عنوان فایل: جزوه جدید درس چاه‌آزمایی

تهیه کننده: صادق سلمانی

مشخصات فایل: جزوه دست‌نویس و بسیار خوانا و خوش‌خط است.

حجم فایل: 63 مگابایت   

سال: آذر 96

تعداد صفحات: 130

کاربرد: دانشجویان مقطع کارشناسی و داوطلبان کنکور ارشد مهندسی نفت

 

دانلود چند صفحه از جزوه جهت مشاهده کیفیت آن


قیمت این محصول: 11500 تومان

 


۰ نظر ۰۵ آذر ۹۶ ، ۱۹:۴۶
صادق سلمانی