سایت شخصی صادق سلمانی

ولتست، یادگیری ماشین، پایتون، فرازآوری مصنوعی

سایت شخصی صادق سلمانی

ولتست، یادگیری ماشین، پایتون، فرازآوری مصنوعی

سایت شخصی صادق سلمانی

مطالبی که در این سایت نوشته می‌شود به منزله تخصص من در آن‌ها نمی‌باشد، بلکه صرفاً آغازی است در مسیری طولانی برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر.

آخرین نظرات
  • ۱۶ خرداد ۹۸، ۰۰:۲۳ - محمد
    عالی
  • ۱۴ آذر ۹۷، ۱۸:۰۶ - خ
    عالی
  • ۸ آذر ۹۷، ۲۰:۰۷ - محمد علی
    احسنت

✅ یک چاه داریم که ضخامت لایه مخزنی آن 119 متر می‌باشد. از این چاه تست PI انجام شده است و حالا می‌خواهیم نتایج را آنالیز کنیم. برای انجام آنالیز با استفاده از نرم‌افزار سفیر بایستی ضخامت را به عنوان ورودی به نرم‌افزار وارد کنیم. در این مثال ما ابتدا کل بازه را به عنوان ضخامت وارد می‌کنیم «119 متر»، سپس نمودار مشتق فشار را بررسی می‌کنیم. اگر روی نمودار مشتق فشار پس از اثر اسکین، خطی با شیب 1/2- رسم کردیم بخاطر جریان کروی ناشی از اثر نفوذ جزیی «Partial Penetration»  می‌باشد. در این حالت اسکین ناشی از این نفوذ ناقص را از نرم‌افزار وارد می‌خوانیم و طبق رابطه‌ای برای آن وجود دارد می‌توانیم میزان ضخامت اصلی یعنی hp را تعیین کنیم.

نکته مهم این است که در نرم‌افزار بایستی ضخامت لایه تولیدی را وارد کنیم نه کل بازه مخزنی را.


✅ حالتی را در نظر بگیرید که چاهی داریم با ضخامت 119 متر که فقط دو قسمت از آن به ضخامت 7 و 10 متر در تولید نقش دارند و یک لایه ناتراوا بین آن‌ها قرار دارد. در این حالت در نرم‌افزار سفیر مدل را بایستی بصورت دولایه تعریف کنیم. اگر بجای این لایه ناتراوا لایه‌ای باشد که باعث جریان cross flow بین دولایه شود در این حالت بایستی کل آن بازه را به عنوان ضخامت وارد نرم‌افزار کنیم.


✅ با استفاده از داده‌های لاگ تولید «PLT» می‌توانیم بازه دقیق تولید را مشخص کنیم. با استفاده از سنسور دما و رسم نمودار دما و مشتق دما نیز می‌توانیم وجود جریان cross flow را بفهمیم. با استفاده از داده‌های لاگ‌های پتروفیزیکی نیز می‌توانیم وجود لایه ناتراوا را تشخیص دهیم.


✍️ نویسنده: سروش جسری (سایت نفت مارکت)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی