چشم انداز (vision)
اگر یک نگاهی به تمام شرکت های مهم و بزرگ دنیا کرده باشید، یک قسمتی وجود داره به نام vision. ترجمه این کلمه میشه "چشم انداز".
چشم انداز یعنی اینکه:
میخواهی در آینده چی بشی؟
می خواهی در آینده شغلی خودت چکاره بشی؟
مثلاً یک نفر ممکنه بگه من میخوام کاری کنم که دنیا در نبود من لنگ بشه!
یا ممکنه یک نفر بگه من میخوام 10 تا کارمند داشته باشم!
چشم انداز لزوماً نباید خیلی بزرگ باشه، باید یک چیزی باشه که معلوم بشه تو میخواهی کجا بری.
سعی کنید چشم انداز خودتون رو جوری بنویسید که وفتی صبح ها چشم هاتون باز میشه، از خواب بپرید و برید دنبالش. باید به اون کاری که داریم می کنیم علاقه داشته باشیم و باهاش حال کنیم.
می خواهی 5 سال دیگه کجا باشی؟ شاید بیشتر از 80 درصد ماها نمی دونیم چند ساعت دیگه می خواهیم چکار کنیم! ما یک جامعه دقیقه نودی هستیم و این اصلاً خوب نیست.
پس از نوشتن چشم انداز، باید یک استراتژی هم داشته باشیم. یعنی اینکه چه راه هایی برای رسیدن به هدف و چشم انداز من وجود داره؟ چطور به اون چیزی که می خواهم بشوم، برسم؟ روش های رسیدن به چشم انداز کلی چه هستند؟
بخشی از درس مارکتینگ رشته MBA در دانشگاه صنعتی امیرکبیر